onsdag 20 februari 2008

Orup


"Å, till Magaluf styrde vi vår sista resa.
Och jag kunde inte hindra dig.
Jag vet inte vad det var.
Men du ville stanna kvar."

Robowar förstår henne. I Magaluf finns något av det galnaste jag har sett. Som första utlänningar blir jag å Kjell guidade av Manuel "Lito" Flo till det som kallas "Museum". Efter en halvtimmes promenad upp i bergen skymtar toppen på arken av en grotta. Dold bakom träd och stenblock uppenbarar sig den största grotta jag sett i hela mitt liv. Med ca 45 meter klättring fullpepprad av tufor och stalaktiter måste detta vara en grotta av världsklass.

Trots åtskilliga besök på ön har grottan fortfarande inte besökts av mr Sharma, som förmodligen skulle ha fantastiskt kul med projekt runt 9a i en miljö hämtad som om den var från en annan värld. Inga av de bilder vi tog kan på ett rättvist sätt visa Museum - atmosfären och omgivningen fastnar inte på bild och trots enormt vidvinkelobjektiv rymdes inte hela arken.

Vi dödliga får, förutom en magisk 30 meters 7b mitt i grottan, hålla oss till kanterna där klättringen inte är lika brant. Kjell blir bortjagad från toppen av en 7b av 100 vilda bin och kommer efter mycket om och men (läses reptrassel) ner med röda bistick strategiskt utplacerade på HELA överkroppen. Jag testar en otroligt läcker 7c+/8a, och blir också bortjagad på toppen. Nån gång i mitt liv ska jag återvända till Museum, i bra form, för att ge mig i kast med vuxenlederna.

fler bilder finns här

2 kommentarer:

Anonym sa...

Han har väl t.o.m. flyttat dit om jag fattat rätt? Konstigt att han inte vart i den där grottan än då. Ser mäktigt ut.

Carlos sa...

Jag tror att Sharma är rätt upptagen med sin 9b projekt "Neandertal" i Santa Linya.

Synd att ni blev atackerade av de små ilskna. Har själv varit i en liknande situation, fy fasen vilken panik!