fredag 8 februari 2008

OLD NEWS

Det måhända att det är "old news" men för mig är det relativt nytt. Gamla Stockholmsföraren av Svadängs/Björnerstedt är ju våldsamt gammal men är ändå den senaste tryckta föraren vi har här i Stockholm. Sedan många år har den varit slutsåld och jag antar att S/B inte gjort någon nyupplaga p.g.a. snacket om den "nya föraren" samt kanske osäkerhet i om en ny upplaga når break even och att den nytryckta gamla föraren skulle kännas inaktuell. Detta är rena spekulationer men fullt rimliga. Personligen tror jag att den gamla Stockholmsföraren skulle ha sålt ett par tusen exemplar till utan problem.

Plonks nätförare har varit ett bra komplement både för ledskisser, beskrivningar och access och jag gick länge och väntade på att Plonks tryckta bok skulle komma. Nya releasedatum presenterades, nya releasedatum passerades, men ingen bok kom. Som jag förstår det så fanns det en tidsfrist för Plonk att publicera föraren innan Svadängs och Björnerstedt ville släppa det gamla materialet på annat håll. På Sverigeföraren finns allt det gamla materialet nu publicerat vilket gör att en del klippor som nästan fallit i glömska nu helt plötsligt återuppstått, i cyberrymden. Det är med nöje jag bläddrar mig fram över Dyviksudd, Stockholms Stanage, med scrollen, för att bestämma helgens äventyr.

Mina planer är att inspektera ett eventuellt friprojekt. En gammal aidlinje med sämst säkringar. Leden är gjord av Daniel Bidner och dess namn är med all säkerhet hämtat från titeln till en låt med följande text:
Då USA stod med flaggan i topp
Då det inte längre fanns något hopp
Då pressen bara ljög
Då travolta och skateboards bara dög

Inga kommentarer: