torsdag 24 mars 2011

Förstabestigning av Moonwalker 8a

I söndags etablerades den hittills hårdaste leden i Södermanland när Scott Mooney lyckades göra Moonwalker 8a på Bistaberget utanför Nyköping.


Leden är ca 10 meter lång och består av 3 kruxiga passager. Starten är hård och balansig, mitten i sig är en 7b boulder och vidrigt fingrig och tung och toppen är känslig och nervig. Mao tre önskingar i en.
Sa jag förresten att hela skiten utspelar sig på ett sva? Eller sva och sva. Från vertikalt till något flackare på slutet. Hur som helst kan man i allafall säga att ledens stil står i bjärt kontrast till dagens trend, där graden av överhäng allena avgör ledens kvalitet. Är det brant så är det bra...

På det stora hela handlar det om att hålla i ingenting, stå på ännu något ännu sämre och panikartat sträcka sig efter det sämsta av allt. "Fucking bullshit!" säger vissa "Fucking brilliant!" säger andra. När man är ute med Team Tourettes så får man höra det mesta och det bästa.

2006 rensade jag projektet som skulle komma att bli Moonwalker och strax efter det utrustades leden med ett toppankare och fick egendomligt nog allmänt besöksförbud genom att det i Sörmlandsföraren stod "Stängt projekt". I min ungdoms dagar gjorde jag något liknande på Mickrumklippan på Muskö men idag vet jag bättre. Stängt schmängt! Så kan man inte hålla på.

För ca ett år sedan bultades leden men hängarna togs bort, förmodligen för att undvika att någon annan än bultaren skulle göra förstabestigningen. Om detta kan man tycka många saker. Personligen bryr jag mig inte så länge bultaren inte upprörs över att någon sätter dit hängare och klättrar.

Vi satte dit hängare. Scott klättrade och nu har Södermanland äntligen fått sin första 8a. Huruvida graden stämmer eller inte kommer tiden att utvisa men min gissning är att den kommer hamna på 8a+ så småningom. Varsågoda! Ut å kläm!

Här är en liten film från förstabestigningen:

6 kommentarer:

Erik Massih sa...

Inte illa. Gläder mig till att få äta ödmjukhetspaj.
/erik

karbin-andreas sa...

Stängt schmängt. Jag svarar på kritiken genom att göra en fullblodspudel. Håller helt med.

Det var inte så begåvat att stänga ett projekt i en tryckt förare, men jag skyller likväl på ungdom (mental och publicistisk sådan) samt att jag ville vara schysst mot projektören Jonas som satte dit ankaret, rensade leden först och sade sig försöka göra leden de närmaste månaderna. I dag vet jag bättre. Så kan man inte hålla på.

Johan Luhr satte bultarna och tog bort hängarna. Tyvärr hann han inte före klättermaskinen Mooney.

Stort grattis till Scott, härligt att länet äntligen fått en riktig 8a/+.

Hur gick det för dig på leden Robo?

Maria sa...

Fucking brilliant Scott!!! :D Schnygg film hehe! (01.17 *LOL*)

herman sa...

Team tourettes! genialt, haha. Mr T levererar! och bra film robin :)

Shawn Boye sa...

Fucking brilliant!

John Liungman sa...

härligt! kul film också!