måndag 24 november 2008

MINARET

(Från helgens bestigning)

(Bilden är tagen i somras från ett topprepsförsök)



10 år efter att Rickard Ekehed gjorde förstabestigningen av Minaret på Häller i Bohuslän har jag nu klättrat den.


Ingen led har någonsin gett mig så mycket att fundera över och det har inte gått många dagar de senaste 2 åren utan att Minaret gjort sig påmind.



För att visa vad Minaret betytt för mig följer nu några avsnitt ur mina anteckningar jag gjort om leden under mina resor till Bohuslän:



"Första gången vågade jag knappt släppa taget på topprep. Förmodligen för att jag hela tiden burit leden med föreställningen att jag ska leda den. Den mentala spänningen finns där även på topprep. Exponeringen är påtaglig. Beslutet att börja klättra irreversibelt. Väl på leden finns inga andra alternativ än att lyckas."



"Tjusningen med en sådan här led är att jag som klättrare måste vända mig till mitt innersta. Frågorna jag ställer mig är många. -Är det värt risken? Blir jag lyckligare? Kan jag ge upp? Kommer jag någonsin kunna släppa leden ur mina tankar? När jag är gammal, kommer jag ångra att jag inte försökte?"



"När det gäller att falla på leden så vill jag inte arbeta för att göra det så säkert som möjligt med crash pads och andra grejer. Jag får inte misslyckas. Ju mer jag funderar på fallet och arbetar för att göra den aspekten säkrare desto mer är jag rädd för att jag tillåter mig själv närma mig det alternativet."



Nu såhär i efterhand börjar vissa av svaren träda fram medan några av frågorna sakteliga försvinner bort ur minnet.



Jonas Paulsson fanns på plats med kameran och kanske kommer bestigningen finnas att beskåda på Crackoholic...



Nu ska jag bara fortsätta att le.



8 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Robin, kul att höra. Grymt jobbat!

Anonym sa...

Du är bäst!

Pär sa...

Wicked! Vet du hur många repetitioner som Minaret har fått?

Anonym sa...

Grattis Robin!

Anonym sa...

Tackar!!!

Som jag förstått det är så är det följande personer som gjort leden:

Rickard Ekehed (förstabestigning)
Neil Gresham
Stefan Wulf
Oskar Råström

Anonym sa...

Härligt Robin!!
Inspirerande /paladino

Anonym sa...

Grymt Robin!!

Putte sa...

grymt starkt! Oavsett om du vill ha det eller inte så får du tre stycken imparpoäng!!! Dom delas inte ut ofta ;-)