torsdag 15 maj 2008

Katedralen

Följande har David Fält skrivit:

"I slutet pa 80-talet så borrade Lasse Granqvist den klassiska aidleden Katedralen i Tunaberg. Lasse klarade inte att fria leden och den var ett öppet projekt i många år innan Eva Selin satte den. Leden är extremt estetiskt tilltalande och har en spektakulär avslutning. Leden går i ett dieder upp till ett tak (7a klättring) som man sedan måste traversera under ca 5 meter och detta utgör cruxet. Leden är mig veterligen bara klättrad av Eva Selin och mig sa det vore kul om någon ger sig ut och gör den nu när den fått nya fina bultar."

Det intressanta i kråksången är att Eva påstår sig ha "klättrat" leden. Hon menar med "klättra" att hon gått den utan de bultar som Lasse Granqvist satt upp, dessutom innan dessa bultar fanns. Flera saker är tvivelaktiga:

1. Enligt källor satt bultarna uppe när hon gjorde elden.

2. Att gå leden på egna säkringar (det Eva menar att "klättra") är mycket, mycket seriöst. Det finns nästan inga tillfredsställande säkringar att lägga. Helt klart seriösaste turen Selin påstår sig har klättrat, som jag känner till.

3. Leden är förutom seriositeten även mycket svår, med sekvenser i Yosemiteklass. Passagen genom taket får en att känna sig som Tommy Caldwell (minus inaveln) på El Cap. Jag har försökt göra moven men hittills inte lyckats.

Att Eva har gjort den på egna säkringar!?

I believe it when I see it.

Nu har dessutom flera grepp på väggen upp till taket fallit bort så är det någon som vill göra en nytur är det bara att ge er ut till Tunaberg och testa Katedralen. Retrobultad från botten till toppen.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Retrobultad alldeles nyligen då. För jag borstade den 5 april utom vad gällde den ruttna slingan under taket; hade ingen kniv.

Traversen under taket är nog snarare hälften av 5 meter.

Anonym sa...

Retrobultades för kanske 3 veckor sedan eller nåt sånt. Precis, taket är tre sekvenser eller nåt sånt och är inte längre än ett par, max tre meter.

Du kanske vet nåt om Evas bestigning?

Anonym sa...

Vet inget om första fribestigningen. Saker kan ha fallit bort från leden efteråt. Fram till 1980 satt t ex ett stort pendlande block på flera hundra kilo osannolikt inklämt i diedern omedelbart efter taket. Räckte att jag hamrade in en bladbult (topprep) vid ett stödjande övre hörn på blocket; friktionen minskade tillräckligt och blocket föll ned.

kjell borrdell sa...

Mellpat jag hoppas din säkringsman/kvinna klarade sig oskadd. Jag höll på att klyva Robin med ett litet fjuttigt 10-kilosflak som föll från läppen på taket.

Anonym sa...

Gick den på en eftermiddag. Håller antagligen inte graden och kommer troligen att landa på 7+/8-. Fin led!

/LKAB (aka Kiruna-Oskar)

Anonym sa...

Bra jobbat! Hoppas att det suspekta flaket på mitten håller med tiden.

Anonym sa...

Hej David Falt har...

Jag ar ganska saker pa att Eva inte gick den pa egna sakringar. Jag talade med Eva om min repetition av leden en dag da jag besokte butiken Base Camp i Stockholm. Av en slum ringde Eva till butiken och Janne gav mig luren. Eva korsforhorde mig pa hur jag gjor traversen under taket.

Jag skrev 5 meter men det kan vara fel jag har inte varit dar pa 15 ar. Jag tror mig dock minns hur jag gjorde flytten i taket. Vad galler graden sa e det fragon om en boulder pa hojd men jag var ganska bra pa den tiden och latt var den inte. Och den ar inte repeterad sa offta sa kring 8 borde den vara.

Anonym sa...

David igen

Jag kan tillagga att jag aven gjort Katedralen 2ggr Aritificiellt och vad jag mins sa var den ratt serios och inga direkta bomber. Jag vet att en del som aidade turen fegklippte grankottens borrbultar. Sa me andra ord sa borde den vara typ E9 6B och det tror jag inte Eva har gjort. Daremot bor hon fa cred for en FA eller sa kan jag fa det...

Anonym sa...

SVart att claima nytur dock!

david

Anonym sa...

Stefan Wulf har nu repeterat den, se http://dangerzone.forum24.se/dangerzone-about4.html